- Mnoho mužů si říká, že když přijdou do školství, budou se mít lépe než kolegyně ženy. Určitě škola mužský vzor uvítá a dětmi jsou obklopovány ještě více. Často se iluze mužského pedagoga se brzy promění v desiluzi, jelikož se stane řádovým kantorem.
- Jsou velcí snílci nebo ještě velcí dříči ti, kteří dokážou uživit rodinu nepříliš závratným finančním ohodnocením. S penězi souvisí i iluze mladých pegagogů, kteří si myslí, že vysokoškolské vzdělání pedagogického směru jim zaručí výhodné finance a s minimálními nároky na studium.
Učitelé realisté
- Některý učitel s iluzemi o své práci jakožto o poslání má velkou výhodu nad realisty. Bohužel se často stává, že realita je taková, že mnoho učitelů má další zaměstnání nebo alespoň přivýdělek.
- Mladí učitele muži nejsou samospasným řešením, ale je dost demotivující, když se student muž rozhoduje, zda jít či nejít na vysokou školu v důsledku nemožnosti získat pracovní místo a ještě k tomu za nepříliš příznivé finance, které se mohou čas od času zúžit z důvodu úspor školy. V tomto směru jdou iluze absolutně stranou. Zde je místo jen pro iluzi přežití.
- Otázkou je, zda se zvýšením platů přijde i vyšší kvalita učení a odpovědnosti. Čím jsou neustále finanční problémy na školách způsobeny? Vládním programem?
- Je vhodný názor přicházející z médií, že by měl být učitel ohodnocen za své další vzdělávání, které má příznivý dopad pro žáky.
V současném školství chybí důslednost
- S tím souvisí i fakt, že ideály učitele mohou narušit některé faktory, které jsou častou překážkou ve školství.
- Muž je vystaven velké zodpovědností.
- Má mnoho požadavků i co se týká vědeckého pokroku, dostává mnoho informací a setkává se s problémovými žáky nebo jejich rodinami.
- Učitel často reaguje na takové věci sám od sebe, i když to není jeho hlavní náplní práce.
Učitel potřebuje mít vzor, který mu pomůže
- Množí se názory veřejnosti a hlavně pedagogů, které se zabývají vytvořením etického kodexu pro pedagogy tak, jak to je u novinářů apod.
- Nejen pro dodržování morálních požadavků (které by se měly stát automatickým základním rysem učitele), ale především pro motivaci všech pedagogů, nejen těch začínajících.
- Tento kodex plný objektivnosti by měl ukazovat cíl cesty, kterou se každý pedagog vydává.